Verslag project

De eerste test op 22 september 2019

Op de site van print-art-read.nl heb ik een setje besteld om de cyanotypie te proberen. Heb de volgende voorbereiding eerst gedaan:

  1. Een echte donkere kamer is niet nodig om het papier voor te bereiden met het chemische mengsel. Wel lichtarm, de keuken met een kamerscherm tussen de doorgang naar de woonkamer met gesloten gordijnen zou voldoende moeten zijn.
  2. Lade in de keuken leeggemaakt om het papier na ingesmeerd te hebben met het mengsel lichtarm te laten drogen.
  3. Oude placemats om het papier (half A4) op te plakken met schilderstape voor de voorbereiding.
  4. Glasplaten van een fotolijst om te compositie tijdens de belichting in de zon op de plaats te laten zitten.
  5. Draag handschoenen en oude kleding met lange mouwen.

Voorbereiding in de lichtarme ruimte volgens werkwijze bij de set:

  1. In de set zitten twee flesjes chemicaliën die moeten worden aangevuld met water, heb hiervoor gedemineraliseerd water gebruikt.
  2. Flesje met opdruk B ( Kaliumhexacyanoferraat(III) ) 100 ml toevoegen in 1 keer toevoegen en schudden tot het middel is opgelost.
  3. Flesje met opdruk A1 ( Ammoniumijzer(III)citraat ) 100 ml in 2 stappen toevoegen, met het eerste deel eerst de stof laten oplossen voor het tweede deel wordt toegevoegd.
  4. Van allebei de stoffen is evenveel nodig om het mengsel te maken. In de maatbeker van allebei 10 ml toegevoegd, doorgeroerd met het mengstaafje en geschonken in het mengbakje.
  5. Met de meegeleverde foamkwast papier ingesmeerd met het mengsel en in de lade gestopt.
  6. Laten drogen, papier oogt geel.

Heb voor de eerste test een compositie gemaakt tussen twee glasplaten. De lucht buiten was meer bewolkt aan het worden. Toen er nog wat zon was en het papier droog, het papier en de compositie op een tafel buiten gezet. Het papier verkleurde rustig.

Na de belichting buiten alles naar binnen genomen en het papier gespoeld in de gootsteen ongeveer 15-20 minuten, soms het water ververst. Dit om de lichtgevoelige chemicaliën op de onbelichte delen weg te spoelen. Het papier op laten drogen
geprepareerd papier ligt buitenPapier blauw na de belichting en het spoelen
Een blijvend beeld overgehouden uiteindelijk. Waarschijnlijk zullen de randen van de compositie scherper afgebeeld kunnen worden door de spullen direct op het papier te plaatsen met een glasplaat erboven in plaats van 1 plaat extra ertussen.


December 2019

Op 30 november de bewaarde röntgenfoto’s en foto’s van vroeger opgehaald bij mijn zus.
2 december getest op welke manier ik de foto’s kan reproduceren.
Heb gekozen om bij mijn doorkijkkast aan een kant de lichttherapielamp te plaatsen, deze geeft vrij fel neutraal licht. Aan de andere zijde met tape is de röntgenfoto bevestigd. Vanwege de randen van de kast en de breedte van de lamp heb ik wit dun papier bevestigd in de kast om de randen weg te werken. Heb met de digitale camera een foto gemaakt van de foto.
Verder in photoshop de RAW-bewerkingen gedaan. Door het verschil boven en onder met de belichting van de reproductie heb ik twee versies gemaakt en die met een masker over elkaar gezet. Om het als negatief te gebruiken een extra laag toegevoegd aan het bestand die het naar negatief omzet.
Eerste test fotograferen van de röntgenfoto'sNegatieve variant van de reproductie


Januari 2020

De röntgenfoto’s gefotografeerd met de digitale camera. De foto’s binnen de RAW-bewerker aangepast. Zwart-wit omgezet en Textuur en lokaal contrast onder andere ingezet. Hiermee hoeven er geen twee versies van een foto te worden gemaakt. Bijgeknipt en in photoshop naar negatief omgezet.
Reproductie na RAW-bewerkingNegatieve versie afbeelding


Januari 2020

Oude foto’s en negatieven op de opleiding ingescand. Mogelijke composities in photoshop als test gemaakt. Alle foto’s en negatieven bewerkt en omgezet naar negatief om op transparante sheets te laten drukken.
Voorbeeld compositie met ingescande foto's


Februari 2020

Tests met de negatieven met de cyanotypie techniek. Handigheid krijgen met het prepareren van het papier, het plaatsen in het licht en het spoelen en drogen.
Bevindingen uit dit proces:

  1. Soms na belichting met het spoelen verdwijnt de afdruk vrijwel geheel alsof het licht geen greep heeft gekregen op het geprepareerde papier.
  2. Onscherpte in de afdruk als er ruimte zit tussen het papier en negatief. Met gezichten een onwenselijk effect.
  3. Azijn (voor consumptie of schoonmaakazijn) in het eerste spoelwater geeft meer contrast in het eindresultaat. Totale spoeltijd is dan ook korter.

Deze maand was wat het weer betreft stormachtig met hevige buien. De afdrukken niet buiten kunnen maken. Binnen voor een raam aan de zonkant gebruik gemaakt van het daglicht op de ochtenden met zonnig weer. De afdrukken met een goed resultaat mogen in het portfolio. Besloten om de afdrukken op A3 formaat voor de expositie onder de zonnebank te leggen.
Mislukte afdrukkenAfdrukken gaandeweg het proces


Maart 2020

De afdrukken voor de expositie onder de zonnebank van Danielle gelegd. De test van 8 minuten was te lang. De afbeeldingen die op de expositie hangen zijn 4-5 minuten belicht. Dit aangehouden zodat de kleur gelijkmatig is op alle afdrukken.
Wat het ophangen betreft heb ik gekozen om op stevig papier dubbelzijdige tape te plakken waartussen karton in reepjes van 2 cm breed zit geklemd. De afdrukken hebben weinig gewicht. Dit is een lichte oplossing die makkelijk te verwijderen is en ook de afdrukken dan niet beschadigd.
Te lang belichte afbeelding onder de zonnebankOphangsysteem expositie


Verder naar het resultaat

verslag project - cyanotypie -- home